Waarom hormonen je dik kunnen maken

Heb je je ooit afgevraagd hoe het komt dat je man zich een hele avond vol vreet en geen grammetje aankomt, terwijl jij al heuptassen krijgt als je naar een koekje kijkt? Dat komt vermoedelijk door je hormonen!

Er zijn hormonen die ons slank maken en er zijn hormonen waar we dik van worden. Een van de hormonen die je slank maken, is testosteron en ja, daar hebben onze mannen van nature meer van dan wij vrouwen niet waar? Of jullie mannen, als je een man bent die nu met veel interesse mijn blog aan het lezen is.

Als je hormonen uit balans zijn, dan word je dik. Als je je hormonen onder controle kunt houden, dan ben je dus de baas over de hoeveelheid vet in je lijf.

 

Wat zijn hormonen?

Hormonen zijn krachtige chemische stoffen in ons lichaam, die een grote invloed uitoefenen op allerlei processen en functies in ons lichaam. Ze bepalen eigenlijk alles in ons leven: hoe we ons voelen, hoe we acteren, hoe we reageren en hoe we eruit zien.

Als onze hormonen in balans zijn, dan zijn we super gezond. We voelen ons sterk, energiek en mooi. Maar als onze hormonen niet in balans zijn, dan voelen we ons doorgaans een stuk minder tof. Als je hormonen niet in balans zijn dan heb je het gevoel constant aan het vechten te zijn, maar je wint het gevecht nooit. Herkenbaar toch? Zeker als je je weer aan een nieuw dieet waagt. Je hebt continu zin in ongezond eten, je hebt weinig energie en voelt je misschien zelfs depressief.

De kunst is om je hormonen in balans te krijgen en te houden, zodat ze gaan functioneren zoals het moet. Op die manier ga je je beter voelen, maar ga je ook het gewicht verliezen dat je al veel te lang tegen wil en dank met je meesleept. En….. het blijft er dan af. Dus geen gejojo meer, maar gewoon genieten van een gezond lijf.

 

Hormoon 1: groeihormoon

Dit hormoon maakt je slank. Dit hormoon zet je lichaam aan tot vetverbranding in plaats van glucose verbranding. Als dit hormoon voldoende aanwezig is in je lichaam, hoef je niet op dieet, omdat je lichaam een vetverbrandingsmachine is. Daarbij zorgt dit hormoon voor de groei van spieren (de naam zegt het al: groeihormoon). Ook geeft dit hormoon je meer energie, het verjongt en zorgt voor meer zin in seks.

Het probleem met dit hormoon is dat het minder wordt vanaf je 30e. Het goede nieuws is dat je het met beweging en de juiste voeding weer kunt opschroeven. Hoe dan?

  • Eet geen koolhydraten in de avond.
  • Zorg voor voldoende slaap
  • Eet voedsel dat veel vitamine B en zink bevat
  • Eet biologisch
  • Beweeg intensief

Hormoon 2: testosteron

Alhoewel dit een mannelijk hormoon is, is het absoluut essentieel voor vrouwen om er voldoende van te hebben. Testosteron bouwt spieren, versterkt botten, verbrand vet, geeft je energie, zorgt voor meer zin in seks en helpt ons van depressies af.

Als vrouwen genoeg testosteron hebben, zorgt het voor assertiviteit. Ook voor dit hormoon geldt dat het minder wordt naarmate we ouder worden, maar dingen als alcohol, roken, stress, voeding en je algehele gezondheid hebben er ook invloed op.

Om de hoeveelheid testosteron in je lichaam te optimaliseren, kun je voedsel eten dat testosteron in je lichaam opbouwt. Dit zijn voedingsmiddelen die rijk zijn aan betacaroteen, zoals oranje en gele groenten, voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B, zoals vlees en groene groenten en voedingsmiddelen die veel boor bevatten, zoals fruit, noten en groenten. Ook kun je de hoeveelheid testosteron in je lichaam verhogen door veel aminozuren te eten. Aminozuren zijn de bouwstenen voor cellen, antilichamen, spierweefsel en enzymen. Je vindt aminozuren in eiwitrijk voedsel zoals eieren, vlees, gevogelte, vis en rauwe melkproducten.

Voor een gezond testosterongehalte is de juiste hoeveelheid vet in je voeding belangrijk. Kies voor gezonde vetten zoals die in vette vis, avocado, olijfolie en wat verzadigde vetten zoals kokosolie, roomboter, ghee en natuurlijk vet van landdieren.

Te veel caffeïne en alcohol zijn slecht voor je testosteron niveau. Dus pas op hiermee. Af en toe een glas rode wijn of een kopje koffie is prima.

 

Hormoon 3: Progesteron

De derde vetverbrander onder de hormonen is progesteron. Dit hormoon wordt iedere maand in je lichaam aangemaakt, na je eisprong. Als je niet zwanger raakt, duikt je progesteron niveau naar beneden, wat zorgt voor een langzame stofwisseling en een laag bloedsuikergehalte. Geen wonder dat je in deze periode zin krijgt in zoetigheid.

Een laag progesteron niveau zorgt ook voor slaapstoornissen, vermoeidheid en een laag libido.

Om op gewicht te blijven is het balanceren van je progesteron niveau essentieel. Voedsel dat progesteron op peil brengt is voedsel dat veel vitamine B bevat, met name vitamine B6, zoals vlees, vis, bonen, bananen, avocados, spinazie en tomaten. Magnesium is ook belangrijk voor je progesteron niveau. Magnesium vind je bijvoorbeeld in donkere bladgroenten, amandelen, eieren, vlees, bonen, noten en zaden.

 

Hormoon 4: Insuline

Onder de juiste omstandigheden zorgt insuline ervoor dat je voedsel wordt omgezet in energie, maar als er teveel insuline in je lichaam aanwezig is, dan zal je lichaam vet gaan opslaan. Veel van wat je eet, zal je dan terugvinden in zadeltassen en zwembandjes. Hoe meer vet je bij je draagt, hoe meer insuline je lichaam gaat aanmaken. Een vicueuze cirkel dus.

De hoeveelheid insuline in je lichaam wordt bepaald door wat je eet, met name koolhydraten. Alle koolhydraten worden in het lichaam omgezet in glucose. Glucose is brandstof voor je spieren en je hersenen. Zodra er glucose in je bloed wordt aangetroffen, krijgt je alvleesklier de opdracht om insuline aan te maken. Als we veel koolhydraten eten, met name als we snoepen, dan gaat de alvleesklier extra insuline aanmaken om de glucose naar de cellen te brengen. Daarna zakt de bloedsuikerspiegel zo hard, dat we weer honger krijgen en eten we wanneer het eigenlijk niet nodig is.

Als je lang genoeg teveel koolhydraten eet, dan wordt je lichaam ongevoelig voor insuline, ook wel insuline resistent genoemd. Dit is slecht nieuws. Insuline resistentie zorgt voor vermoeidheid, geheugenverlies, stemmingswisselingen en gewichtstoename.

Je kunt er nare ziektes van krijgen, zoals diabetes 2, hoge bloeddruk, Alzheimer, beroertes, kanker en hart- & vaatziekten.

Het goede nieuws is dat je met voeding insuline problemen kunt voorkomen en genezen. Door de juiste voeding te eten, is afvallen geen probleem, omdat je geen onnodige honger voelt. De juiste hoeveelheid beweging, helpt ook om het insuline niveau naar beneden te brengen.

 

Hormoon 5: Oestrogeen

Oestrogeen is een fantastisch hormoon, mits in de juiste hoeveelheden aanwezig. Oestrogeen zorgt ervoor dat je in verwachting kunt geraken. Dit hormoon zorgt ook voor een mooie huid en een goed humeur. Oestrogeen werkt samen met progesteron en als deze hormonen samen in balans zijn dan helpen ze het lichaam om vet te verbranden voor energie, werken ze als anti depressiva en zorgen ze voor een goede nachtrust.

Als je niet genoeg progesteron hebt, dan word je oestrogeen-dominant. Helaas zijn er ook veel voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat we oestrogeen-dominant worden. Een voorbeeld hiervan is niet-gefermenteerde sojaproducten, zoals vleesvervangers en sojabonen.

Te veel oestrogeen in ons lichaam lijdt tot gewichtstoename, cellulitis en vormen van kanker. Het vertraagt ook de schildklier (die verantwoordelijk is voor ons metabolisme). Oestrogeen zorgt er ook voor dat water en zout worden vastgehouden. Hierdoor zie je er zacht en sponzig uit, maar dat is niet het ergste, dit activeert ook een enzym dat zorgt voor het opslaan van vet.

Bewerkt voedsel en voedsel dat rijk is aan suiker zorgt voor een hoog oestrogeen gehalte. Dit soort voeding bevat weinig vezels en natuurlijke vezels zorgen ervoor dat oestrogeen uit het lichaam wordt afgevoerd.

Dieren in de bio industrie krijgen oestrogeen in hun voeding, om zo de vlees-, ei- en melkproductie op te schroeven. Het oestrogeen krijgen we gewoon binnen door onze voeding. Heb je je wel eens afgevraagd waarom zoveel mannen borsten ontwikkelen? Je weet wel van die vlezige tietjes? Dit is de reden.

Behalve voeding bevat heel veel verpakking BPA, een stofje dat zich gedraagt als oestrogeen. Doe jezelf een plezier en verwarm geen eten in plastic bakjes en kijk goed op flessen water wat er in het plastic zit. Code 7 bevat doorgaans geen BPA.

 

Hormoon 6: Cortisol

Cortisol wordt aangemaakt door de bijnieren. Dit hormoon helpt de bloedsuikerspiegel in balans te houden, maar werkt ook mee aan het importeren en expoteren van koolhydraten, eiwitten en vetten in de cellen. Cortisol wordt ook aangemaakt in stress situaties, omdat cortisol bedoeld is om je lichaam op de juiste manier te laten reageren in geval van nood. Als je continu stress ervaart, dan ontstaan er ongezonde hoeveelheden cortisol in je lichaam. Een teveel aan cortisol, leidt tot een teveel aan insuline, wat weer zorgt voor een continu hongergevoel. Cortisol zorgt ervoor dat vet wordt opgeslagen op je buik, voor later gebruik. Daarnaast zorgt het ervoor dat de hoeveelheid serotonine in je hersenen daalt, wat zorgt voor irritatie, depressie en hongergevoel.

Een teveel aan serotonine zorgt voor dunner wordende huid, spierverlies, geheugenverlies, hoge bloeddruk, duizeligheid, opvliegers en overmatige beharing.

Ik weet dat het nagenoeg niet mogelijk is om zonder stress te leven, maar je kunt wel kiezen hoe je reageert in een stressvolle situatie. En het helpt ook al een heel eind om niet iedere morgen op de weegschaal te gaan staan en je druk te maken over je gewicht.

Handig om te weten is dat je cortisol ook voor een groot deel onder controle kunt houden met de juiste voeding. Voedzame gezonde maaltijden die cortisol in bedwang houden zijn: rauwmelkse kaas, groene bladgroenten, brood van volkorenmeel, paddestoelen en fruit, met name bessen. Ook beweging helpt om cortisol op het juiste niveau te houden.

 

Hormoon 7: Leptine

Leptine is een hormoon dat wordt gemaakt door de vetcellen in je lichaam. Indien in de juiste hoeveelheid aanwezig, zorgt leptine ervoor dat je hersenen een signaal krijgen dat je kunt stoppen met eten. Het zorgt er ook voor dat je metabolisme hoog blijft en dat je testosteron niveau niet zakt.

Maar als de hoeveelheid leptine in je lichaam te laag is, dan krijgt je lichaam het signaal om vet te gaan opslaan.

Om dit te voorkomen is het absoluut noodzakelijk om smaakversterkers te laten staan. Deze smaakversterkers (MSG) zitten bijvoorbeeld in fastfood, kant-en-klaar producten, maar ook in de Chinese keuken worden ze veel gebruikt.

Meer slaap, langzaam eten, omega 3 en zink helpen je ook om meer leptine aan te maken.

Waar het op neer komt is dat als je hormonen niet in balans zijn, je dik wordt. Door er actief voor te zorgen dat ze in balans blijven met voeding en beweging, ga je gewicht verliezen.

Heeft dit bericht je geïnspireerd en ga je ook beginnen met het in balans brengen van je hormonen? Laat het me weten. Ik ben benieuwd naar je verhaal.

geef hieronder je reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Kan ik je ergens mee helpen?

Heb jij mijn boek al?

Zijn we al vrienden op social media?

Translate »