oervoeding1Het argument dat veel mensen gebruiken, als je begint over de voordelen van oervoeding, is dat mensen in de oertijd helemaal niet oud werden. Wat die mensen niet weten is dat dit gegeven gebaseerd is op gemiddelden. In de oertijd konden mensen wel degelijk hoge leeftijden bereiken, alleen was de kans dat ze kwamen te overlijden door geweld of hongersnood groter. De cijfers van deze sterfgevallen hebben het gemiddelde naar beneden getrokken. Als de oermens niet werd gedood door een leeuw of hongersnood, dan behield hij tot op hoge leeftijd een robuuste gezondheid, schone vaten en een platte buik.

SlimLin roept het al jaren en er zijn ook steeds meer wetenschappers die ervan overtuigd raken: als we lang en gezond willen leven, dan moeten we eten zoals onze voorouders dat in het stenen tijdperk deden. Onze maatschappij mag dan drastisch veranderd zijn, maar ons spijsverteringssysteem is nog precies hetzelfde als miljoenen jaren geleden. De bewerkte voedingsmiddelen die we vandaag de dag in de supermarkt vinden, zijn een regelrechte ramp voor ons lichaam. Ons spijsverteringssysteem kan er gewoonweg niets mee.

Wat is goede voeding?

Je hoeft geen wetenschapper te zijn, om te ontdekken welke voeding goed is voor je lichaam. In mijn optiek hoef je alleen te kijken naar onze gezondheid in verhouding met andere volkeren en onze voorouders. Dr. Weston Price heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan en beschrijft de resultaten in zijn boek. De gewoonten van de gezonde volkeren komen allemaal op hetzelfde neer: veel beweging, veel buiten zijn, schone lucht inademen en voeding die bestaat uit verse groenten, fruit, ei, vis, vlees, volle zuivel, noten en natuurlijke vetten.

Het feit dat we massaal zijn overgestapt op bewerkte voedingsmiddelen, onnatuurlijke plantaardige vetten, bespoten groenten en fruit, frisdrank en gedemineraliseerd zout, verklaart dat we bij bosjes worden geveld door diabetes, kanker en hart- & vaatziekten. En dan heb ik het nog niet gehad over onze zittende beroepen en het grote gebrek aan beweging. Natuurlijk kunnen we dit allemaal te lijf gaan met geneesmiddelen (lees symptoomonderdrukkers), maar we kunnen natuurlijk ook gewoon weer gaan leven en eten volgens de wetten van ons DNA.

Genetische ziekten zeldzaam

Verkeerd eten en te weinig beweging als ware oorzaak van overgewicht, diabetes, kanker, dementie en hart- & vaatziekten, wil er nog altijd niet in bij veel mensen. Dat geeft mensen het gevoel dat ziekte hun eigen schuld is, maar veel mensen denken dat ze gezond leven door verkeerde voorlichting. Zo roept Becel al jaren dat haar margarine goed is voor het hart. In werkelijkheid is margarine en alle afgeleiden daarvan maar 1 molecuul verwijderd van plastic en zorgt dit gore goedje juist voor allerlei problemen in ons lichaam.

Als je weet dat minder dan 5% van de ziektegevallen te wijten is aan afwijkingen in erfelijk materiaal, dan is dat eigenlijk heel goed nieuws. Het betekent dat we door het aanpassen van ons voedingspatroon we heel veel ziekten kunnen voorkomen. Dan moet je natuurlijk wel weten wat je wel en niet zou moeten eten.

Hoe at de oermens?

De eerste mensen leefden in Zuid- & Oost-Afrika aan meren, rivieren, moerassen en de kust. De mensen verzamelde er simpelweg hun maaltijden die bestonden uit wormen, larven, schaal- en weekdieren, eieren, kikkers, planten, vruchten, noten en zaden. Het lag letterlijk voor het oprapen. Deze voeding was rijk aan gezonde vetzuren, jodium en vitamine A & D. Is het toeval dat dit precies de voedingsstoffen zijn waaraan mensen nu wereldwijd tekort hebben?

In ons huidige voedingspatroon krijgen we veel te weinig gezonde vetten binnen. We hebben geleerd om te kiezen voor magere producten, maar wat veel mensen niet weten is dat ons lichaam juist vetten nodig heeft om veel van de vitamines en mineralen die we binnen krijgen te kunnen verwerken. Een voorbeeld is melk. In zijn huidige vorm heeft melk zoveel bewerking ondergaan, dat ons lichaam het niet meer kan verwerken als voedingsmiddel. Daarom reageren zoveel mensen allergisch op melkproducten. Als je lactose-intolerant bent, zou het heel goed kunnen dat je wel rauwe melk zou kunnen verdragen.

Terug naar de basis

Als je met voeding terug gaat naar de basis, is het wel belangrijk dat je gaat luisteren naar je lichaam. De Maasai en de bosjesmannen uit de Kalahari woestijn zijn natuurvolkeren die nog traditioneel leven. Zij zijn gezegend met een extreem lage cholesterolspiegel en flexibele bloedvaten, ondanks het feit dat zij veel verzadigd vet en cholesterol eten. Er zijn steeds meer onderzoeken die uitwijzen dat wij die vetten en cholesterol ook nodig hebben. Hoeveel dan, dat hangt weer af van de hoeveelheid beweging die je hebt. De bosjesmannen leven zoals de natuur het bedoeld heeft en wij absoluut niet.

De hoeveelheid koolhydraten die wij naar binnen werken zijn abnormaal hoog: suiker, frisdrank, brood, pasta, koekjes, snoep en  chocola. Die mag echt naar beneden. De mooiste verhouding is 1/3 eiwitten, vetten en koolhydraten. De hoeveelheid die je eet, hangt af van hoeveel je nodig hebt. Eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk. Als je kleding te strak gaat zitten, dan heb je teveel gegeten en moet je wat minder eten. Als je wilt afvallen, kun je er tijdelijk voor kiezen om minder koolhydraten te eten, maar daarna is het belangrijk om de boel weer in balans te brengen.

 

 

Translate »