Waarom ademhalingsoefeningen nu belangrijk zijn

In deze tijd is er een bewustwording gaande van de mate van onze gezondheid. Hoe gezond zijn we eigenlijk? Veel mensen ontdekken dat ze helemaal niet zo gezond leven en dat maakt ze in deze tijd extra bang.

Vorige week bracht ik een gratis ebook uit met handige tips om je immuunsysteem te boosten. Als je het nog niet hebt, download het dan hier.

In dit ebook heb ik het over verschillende ademhalingsoefeningen die je kunt doen, om je longen flexibel te houden. Dat is namelijk bij het Corona virus waar het gevaar zit, dat je in ademnood komt. Gezonde sterke longen, kunnen een aanval beter aan dan longen die niet gezond zijn.

Stop met roken

Daarom is het ook verstandig om te stoppen met roken bijvoorbeeld. Het is heel gek dat tabakswinkels in de landen waar een lockdown is, op de lijst van winkels voor eerste levensbehoeften staan. Zeker met een virus als deze, zou tabak gewoon niet meer beschikbaar moeten zijn. Zet mij wel aan het denken in ieder geval en ja, ik weet hoe erg een verslaving kan zijn, ik heb zelf ook ruim 10 jaar gerookt en heb 11 stoppogingen gedaan voor het lukte om er voorgoed af te blijven.

Kapalabhati breath

De ademhalingsoefening die ik je wil aanbevelen is de kapalabhati breath, ook wel fire breath genoemd.

Deze ademhalingsoefening zorgt onder andere voor stimulatie en reiniging van je lymfesysteem, wat essentieel is om gezond te blijven.

Kapalabhati Pranayama of “Reinigende  adem” is manier van ademhalen die bestaat uit korte, krachtige uitademingenen passieve inademingen.

Deze oefening is ook wel bekend als Vuur adem (Breath of Fire).

De oefening zuivert de longen en de neusgangen. Het is een superkrachtige ademhalingsoefening dat je hele lichaam helpt om gezond te blijven.

Kapalabhati helpt om de beweging van je middenrif  te versoepelen, het helpt tegen verkrampingen van de luchtwegen.

Er wordt veel kracht gebruikt bij het uitademen en er is ontspanning bij de inademing.  Je krijgt veel energie als je deze techniek regelmatig toepast. Als je het goed doet, krijgen je spieren ook een reset.

Het belangrijkste voor nu is dat het zuiverend werkt voor de luchtwegen en druk op de borst doet afnemen.

Nog meer voordelen

Reiniging

Kapalabhati reinigt het lichaam van gifstoffen die we de hele dag binnen krijgen. De ademhaling wordt bij deze techniek vooral gestuurd vanuit de buik en dat zorgt voor het reinigende effect.

Met deze oefeningen versterk je ook de beweging van je darmen, wat ook zorgt voor de reiniging en het afvoeren van ziektekiemen.

Hulp bij ademhalingsproblemen

Deze oefening is een van de beste oefeningen voor asthma patiënten en mensen die last hebben van ademhalingsproblemen.

Deze stimulerende vorm van ademhaling kan wonderen verrichten voor iedere cel van je lichaam.

Verhoogt de bloedcirculatie

De techniek is ook bruikbaar voor het reguleren van de bloeddruk. De organen in de buik worden ook sterker door de druk die op de organen wordt uitgeoefend.

De bloedcirculatie wordt gestimuleerd en het bloed wordt gezuiverd. 

Mooie buikspieren

De ademhalingstechniek zorgt ook nog voor het vormen van een mooie buik.

Daarnaast wordt je hele lichaam fitter. 

Heldere geest

Kapalabhati betekent letterlijk de schedel brengt licht. Daardoor kun je je soms ook licht in je hoofd voelen als je de oefening doet.

Het mooie van de techniek is dat je er helder van wordt in lichaam en geest. Het helpt je om beter na te denken en het wordt makkelijker om beslissingen te nemen. Daarnaast ben je veel alerter. 

Hoe vaak?

Ik doe zelf de oefening dagelijks 3 sets van 60 keer. Tussen iedere set zit een pauze, waarin je zorgt dat je rustig ademhaalt. Als je licht in je hoofd bent, wacht je even wat langer tot je met de volgende set begint.

Als je last hebt van je luchtwegen, doe de oefening dan vaker. Je kunt het opvoeren tot ieder kwartier, net zo lang tot je verlichting voelt op de longen.

Bekijk hieronder de video voor de uitvoering van de oefening.  Je kunt het steeds sneller achter elkaar doen, naarmate je er beter in wordt.

 

Heeft dit bericht je geïnspireerd en ga je ook meer biologisch eten? Of deed je dat misschien al? Laat het me weten. Ik ben benieuwd naar je verhaal.

geef hieronder je reactie

2 Reacties

  1. Christa Boven

    Hi Linda,
    Ik krijg het nog druk in de ochtend met al de oefeningen. Maar goed dat het ontbijt zo snel gaat. Ik doe nu al zo lang als ik de Tibet rituelen ken de 5 oefeningen. Die gaan nu al bijna een gewoonte worden. Verval zo nu en dan nog wel eens in gebrek en stuif zo de slaapkamer uit. Maar deze ademoefening doe ik die voor de rituelen of erna.
    Groetjes Christa

    Antwoord
    • Linda

      Hi Christa,

      Ja in een ‘normale’ wereld zou dat allemaal niet nodig zijn, omdat we dan op een natuurlijke manier zouden leven. Alleen we komen door alle luxe en vervuiling niet meer toe aan natuurlijk gezond zijn en dan moet je aan de bak. Het goede nieuws is, dat je dan nog steeds minder lang bezig bent dan als je een natuurlijk leven zou leiden.

      Zelf gebruik ik een uurtje van mijn dag voor mijn gezondheid en je hoeft natuurlijk niet alle oefeningen te doen, alleen de oefeningen die jij nodig hebt en dat kan in de tijd veranderen. Je mag zelf kiezen wanneer je de ademhalingsoefeningen doet, voor of na je rites. En wat goed dat je die al zo lang doet. Keep up the good work, je verdient het 🙂

      Groetjes,
      Linda

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zijn we al vrienden op social media?

Translate »