Stress is een reactie van het lichaam op externe factoren, bedoeld om snel en adequaat te kunnen reageren. Stress zorgt ervoor dat je hartslag en bloedsuikerspiegel omhoog gaan. Daarnaast ga je er sneller door ademhalen. In principe een nuttige reactie, zeker als er een beer voor je neus staat. Je kunt dan helder nadenken en razendsnel handelen.

In onze maatschappij krijgen we nauwelijks nog stress van wilde dieren, de enige wilde dieren die wij hier doorgaans tegenkomen, zijn de beren op de weg. En dat zijn er best veel: werkdruk, overheidsmaatregelen, belasting, prestatiedruk, negatief zelfbeeld en relatiedruk, om er maar een paar te noemen. Je kunt het zo gek niet bedenken of we krijgen er tegenwoordig stress van.

Stresshormonen

Het hormoon dat stress veroorzaakt is cortisol. Cortisol zorgt er in een gevaarlijke (of in onze maatschappij onplezierige) situatie voor dat je lichaam in de overlevingsstand gaat. Je gaat adrenaline en noradrenaline aanmaken, waardoor je hartslag en je bloeddruk gaan stijgen. Je ademhaling versnelt en je krijg een opgejaagd gevoel.

In een gevaarlijke situatie is heel handig, zodat je wegrent en niet nog even ontspannen blijft zitten om te kijken hoe mooi en zacht de naderende beer is. In ons huidige bestaan, ervaren we helaas veel te veel stress door allerlei situaties waar we niet in gevaar zijn, maar ons lichaam wel op dezelfde manier reageert.

Stress verzwakt ons lichaam

Te veel stress verzwakt ons lichaam. In geval van stress, wordt namelijk je immuunsysteem onderdrukt. Als dit kort is om je leven te redden is dat geen drama, maar chronische stress, waar veel mensen in de huidige maatschappij onder lijden, schaadt ons doordat ons immuunsysteem continu onderdrukt wordt.

Door te veel stress zijn we vatbaarder voor ziektes en ontstekingen. Daarnaast maken we teveel bloedsuiker aan. Dit komt doordat cortisol eiwitten uit onze spieren omzet in glucose. Die glucose is nodig om de energie te kunnen leveren, die je in een stress situatie nodig hebt.

Stress maakt je dik

Voel je de bui al hangen? Afgebroken eiwitten in je spieren, betekent natuurlijk ook spierverlies. Als je minder spieren hebt, verbruik je ook minder kcal. Maar doordat je lichaam op glucoseverbranding staat in plaats van vetverbranding, sla je ook meer vet op.

Onderzoek heeft aangetoond dat maar 2% van de mensen die stress ervaart, afvalt. De overige 98% slaat meer vet op. Door het teveel aan bloedsuiker, heb je behalve kans op overgewicht, ook meer kans op diabetes. En als je weet dat 1 op de 3 mensen momenteel diabetes krijgt, dan is het een goed idee om eens de balans op te maken voor jezelf.

Uitputting

Voortdurende stress betekent dat je lichaam continu in de opperste staat van paraatheid is. Hierdoor kan je lichaam eigenlijk nooit ontspannen, ook in de nacht niet, wat leidt tot slapeloosheid. Uiteindelijk krijg je te maken met vermoeidheid en uitputting. Andere klachten door een teveel aan stress zijn: depressie, versnelde veroudering, spijsverteringsproblemen, verminderd libido en hart- & vaatziekten.

Wat kun je doen tegen stress?

De oorzaak van stress wegnemen, is in onze huidige maatschappij niet altijd mogelijk. We leven in een wereld waar je geld nodig hebt om te kunnen overleven en velen van ons hebben een baan die niet altijd stressvrij verloopt. Alleen al een blauwe envelop op de mat, kan voor grote stress zorgen. Je daar niet druk over maken, is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er wel wat simpele dingen die je in je leven kunt toepassen, om de hoeveelheid stress te verminderen.

  • Veel water drinken helpt om de stijgingen van je bloeddruk, hartslag en bloedsuikerspiegel te beperken
  • Meer gezonde vetten eten en minder koolhydraten
  • Niet roken
  • Minder caffeïne
  • Yoga en meditatie
  • Zorg voor voldoende ontspanning en dan bedoel ik niet parachutespringen ofzo, maar echt even chillen in een bubbelbad ofzo
  • Zorg voor voldoende nachtrust. Toegegeven, beetje kip en ei als je slecht slaapt, maar dan kun je starten met de rest van het rijtje

Workshop

Inmiddels ben ik meester in ontspannen. Ik geef daar ook coaching in en binnenkort ook workshops. Ik ben ervan overtuigd dat het hebben van stress een van de grootste veroorzakers is van overgewicht en nu je deze blog hebt gelezen, kan het niet anders dat jij dat ook zo ziet.

Mocht je graag van je stress af willen en weet je nog niet hoe je dat het beste kunt aanpakken, stuur me dan een mailtje op linda@slimlin.nl.

Translate »