Natuurlijke bescherming tegen zonnebrand

Afgelopen week had ik een collega aan de lijn, die vreselijk verbrand was in de zon. Ik vroeg of hij in slaap was gevallen, maar dat was niet het geval. Het was gewoon te hard gegaan en hij vermoedde dat hij zich misschien te laat had ingesmeerd.

Het is natuurlijk heel warm geweest de afgelopen dagen en met een fel zonnetje gaan mensen massaal zonnebrand gebruiken. Maar wist je ook dat zonnebrandcrème je hormoonhuishouding ernstig in de war kan schoppen?

Daar komt bij dat wij mensen de zon hard nodig hebben voor onze gezondheid. Dagelijks 15 tot 30 minuten onbeschermd in de zon vertoeven hebben we nodig voor de aanmaak van voldoende vitamine D. Die aanmaak van vitamine D is dan weer heel belangrijk voor een sterk immuunsysteem.

Veel mensen hebben bij langer verblijf in de zon bescherming nodig en dat zoeken ze dan vaak in zonnebrandcrème, wat in mijn optiek niet de beste keuze is. Er zitten in de meeste zonnebrandproducten namelijk schadelijk stoffen en die stoffen verstoren onze hormoonhuishouding. Bovendien kunnen ze leiden tot allergische reacties van de huid.

De stoffen die je niet in je zonnebrandcrème wilt hebben zijn:

  • Oxybenzone
  • Avobenzone
  • Otisalate
  • Esthylhexyl salicylate
  • Octocrylene
  • Octinoxate
  • Homosalate (ook wel genoemd homomenthyl salicylate, HMS, HS, 3-3-5-trimethyl-cyclohexylsalicylate)

Allemaal hele toffe woorden om te gebruiken in het spelletje galgje, maar fysiek hang je er ook echt aan als je deze stofjes regelmatig op je lijf smeert. Dus check ff je zonnebrandproducten en als je iets uit bovenstaande lijst tegenkomt: Doe jezelf een lol en gooi het weg.

Maar hoe bescherm ik mezelf dan, hoor ik je vragen?

Je lichaam kun je natuurlijk prima beschermen met soepel vallende dunne kleding. Zeker in een lichte kleur is dat vaak zelfs fijner dan met je blote lijf in de zon verblijven. In warme landen, zie je dat mensen zich beschermen met loszittende kleding. Zelfs mannen lopen daar in lange gewaden en dat is echt niet voor niets.

Een andere optie is jezelf met klei insmeren, doen natuurvolkeren in warme streken nog steeds, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet helemaal trendy vindt. Aan de andere kant, heb je gelijk een goede behandeling voor je huid daarmee, dus wellicht is het een keer een optie voor in de tuin ofzo.

De schaduw opzoeken na een half uur volle zon is natuurlijk ook een fantastisch idee.

Van binnenuit beschermen

Wat een veel toffer idee is, is je huid beter weerbaar te maken tegen de zon en dat kan door ervoor te zorgen dat je astaxanthine binnen krijgt. Astaxanthine is een extreem krachtige antioxidant. Het stofje staat erom bekend de natuurlijke bescherming van de huid te verhogen tegen zonnebrand. Sterker nog, het helpt je lichaam om de vitamine D uit zonlicht beter op te nemen. Behalve een goede interne zonnebrandbeschermer, is het volgens onderzoekers ook een fantastisch middel tegen huidveroudering.

Het stofje vind je in algen. Dus wil je jezelf beter beschermen tegen de zon, beter vitamine D op kunnen nemen via je huid en huidveroudering tegen gaan, dan zijn algen een goede keuze. Zelf neem ik dagelijks spirulina of chlorella bij mijn ontbijt. Chlorella en spirulina helpen ook je lichaam te ontgiften en zelf merk ik dat ik er meer energie van krijg. 

Wil je meer weten over wat voeding voor je kan doen? Plan dan eens vrijblijvend een consult met me in. Dat kan hier.

geef hieronder je reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zijn we al vrienden op social media?

Translate »