Hoe tomaten je immuunsysteem kunnen helpen verbeteren

De Coronatellingen lopen overal weer hard op en hoewel de doden en ziekenhuisopnames niet zo hard stijgen, kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die dit toch een heel spannende situatie vinden.

Daarom deze post waarin ik je vertel hoe je tomaten kunt inzetten om je immuunsysteem te versterken. En dan heb ik het met name over warme tomaten, dus hou je van tomatensoep bijvoorbeeld, blijf dan vooral lezen, want hier word je blij van.

Mijn dochter houdt niet van rauwe groenten. Je zult haar geen komkommer of rauw tomaatje zien eten, maar als ik verse tomatensoep voor haar maak, dan eet ze de pan leeg.

Lycopeen

Tomaten bevatten veel lycopeen.

Lycopeen is een krachtige antioxidant. Antioxidanten helpen je lichaam te vechten tegen ziekten en veroudering. Bovendien gaan ze ontstekingen in het lichaam tegen.

Lycopeen maakt deel uit van de groep fytonutriënten die bekend staan als de carotenoïden. Fytonutriënten zijn voedingsstoffen die alleen in planten zitten; fyto betekent plant.

Carotenoïden zorgen voor de gele, oranje of rode kleur van diverse vruchten en groenten.

Omdat ons lichaam niet zelf in staat is om deze belangrijke carotenoïden aan te maken moeten we ze eten. Tomaten zijn een goede bron.

Inmiddels is lycopeen in meer dan 7000 studies onderzocht. Steeds komt eruit dat lycopeen beschermt tegen zonnebrand, hart- en vaatziekten, kanker en zelfs DNA schade.

Dr. Edward Giovannucci van de Harvard University concludeerde na het bestuderen van 72 onderzoeken dat het eten van tomaten leidde tot hogere lycopeengehaltes in het bloed, wat de kans op kanker verkleint.

Vet nodig

Voordat je nu naar de koelkast rent om een doosje cherrytomaatjes leeg te eten (wat je trouwens gewoon lekker moet doen als je er zin in hebt): Lycopeen wordt het beste opgenomen door je lichaam als je het combineert met vet!

Yep, we need fat baby! Een tomatensalade met een heerlijke olijfolie is fantastisch natuurlijk, maar lycopeen komt het beste vrij als je het verhit. Dus dan gaan we toch naar de tomaatjes uit de oven of die heerlijke verse tomatensoep waar ik het eerder over had. 

Door hoge temperaturen wordt de celstructuur van de tomaat vernietigd, waardoor lycopeen makkelijker vrijkomt en ervoor zorgt dat het makkelijker opneembaar wordt voor ons lichaam.

Betekent dit dan, dat ik van die kant-en-klare voorgekookte gezeefde tomaten kan gebruiken. Oh yeah! Liefst bio en natuurlijk zonder suiker, dat wel dan. Fijn hè, dat scheelt je eindeloos tomaten pellen voor je soepje. 

Je hebt dan natuurlijk nog vet nodig, dus maak je soep door bijvoorbeeld eerst lekker een uitje te fruiten in royaal olijfolie. En als je ervan houdt doe je er lekker wat room in als je soep klaar is.

Eindeloos variëren

Je kunt met warme tomaten zoveel kanten op. Ik maak vaak soepen op basis van gezeefde tomaten. Je kunt er allerlei groenten en kruiden bij gooien en dan lekker pureren tot een mooie gladde soep. Super lekker en eenvoudig. Ik roerbak altijd eerst even de groenten royaal in olie. Als het mediterraan moet zijn, gebruik ik olijfolie en anders kokosolie. Roomboter kan natuurlijk ook.

Het is bijvoorbeeld ook heel lekker om sperzieboontjes te roerbakken met knoflook en cherrytomaatjes. Of zeekraal met cherrytomaatjes. Of wat dacht je van een lekkere ratatouille uit de oven?

Al zin gekregen in iets lekkers met tomaat? Hier vind je een van mijn heerlijke heilzame soepen.

geef hieronder je reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zijn we al vrienden op social media?

Translate »