Donkere dagen goed voor je ogen

Wat? Ja, dat dacht ik ook toen ik het las. Nooit over nagedacht, maar ik las er een super interessant artikel over. En ik zou Linda niet zijn, als ik dan niet verder zou onderzoeken hoe het zit.

Melanine

De basis van deze bevinding, ligt in het stofje melanine, dat zwart is. Niet verwarren met melatonine, dat is een hormoon. Nee, melanine is een krachtig en intelligent pigment stofje dat ons beschermt tegen teveel UV-licht.

Dit stofje zit overal in je lichaam, met name in de hersenen, huid binnenkant van je oor en je netvlies. Dit zijn de plekken in het lichaam die elektromagnetische energie absorberen.

Absorptievermogen

Melanine transformeert deze energie zodanig, dat ons zenuwstelsel het kan gebruiken. Het stofje is zwart omdat het zo een optimaal absorptievermogen heeft. Hoe donkerder iets is, hoe meer het kan absorberen en zwart is het donkerste dat er is.

Een gebrek aan melanine in de hersenen zorgt voor neurologische problemen zoals Alzheimer en Parkinson. Melanine speelt ook een belangrijke rol bij de bevruchting van de eicel. Eigenlijk staat melanine aan de basis van het leven.

Voor onze ogen geldt hetzelfde. Als ons netvlies geen melanine zou bevatten, zouden we blind zijn. Hoe scherp je ziet is ook afhankelijk van de hoeveelheid melanine in je netvlies.

Vitamines en mineralen

Om melanine aan te kunnen maken, heb je heel veel vitamines en mineralen nodig. Naast die vitamines en mineralen, die je kunt vinden in voedzaam eten, kun je melanine voeden met duisternis.

Een eerste stap kan zijn om een avond in de week of meer, lampen, laptop, mobiel, tv en alles wat nog meer kunstlicht geeft, uit te laten. Brand kaarsjes en de haard als je die hebt. Even ouderwets gezellig kletsen met elkaar, zonder toeters en bellen.

Verder zonder bril

Wil je verder gaan en zou je graag door het leven gaan zonder bril of contactlenzen, dan zijn er ook oefeningen die je kunt doen om je ogen te verbeteren.

 

Zo helpt het om een poosje in het donker te zitten en om je heen te kijken. Als je dit steeds vaker doet, zul je verschil gaan ontdekken.

Donkere dagen

Nu de dagen weer korter worden, kun je gaan testen met donker. Wat kan de duisternis bijvoorbeeld voor je ogen doen. Maak het gezellig met kaarsjes en laat de lampen uit of ga een half uurtje per dag in het donker zitten, met je eigen gedachten.

Heeft dit bericht je geïnspireerd en wil je ook graag van je bril af of heb je je zicht misschien al verbeterd? Laat het me weten. Ik ben benieuwd naar je verhaal.

geef hieronder je reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Kan ik je ergens mee helpen?

Heb jij mijn boek al?

Zijn we al vrienden op social media?

Translate »