BloemkoolNaarmate de herfst vordert, wordt bloemkool steeds goedkoper, ook de biologische variant. En dat is super nieuws, want zo kun je een lekkere gezonde Hollandse maaltijd maken voor een klein prijsje. Bloemkool is namelijk een supergezonde groente, die je kan helpen om gezond te blijven, ook in het najaar! Kinderen zijn doorgaans ook gek op bloemkool. Gezien de gezondheidsvoordelen, kan het zeker geen kwaad om deze groente wat vaker te eten.

Bloemkool als superfood

Bloemkool helpt ons in de herfst beschermen tegen griep en verkoudheid. Slechts 125 gram bloemkool bevat al de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Daarnaast bevat deze groente ook veel vitamine B6, B11 en K en ook een beetje B1, B2 en B3. Aan mineralen in deze groente ook geen gebrek. Bloemkool bevat kalium, mangaan, fosfor, magnesium en veel calcium. Doordat deze groente ook stoffen bevat die het voor het lichaam makkelijk maken om calcium op te nemen, kunnen we stellen dat bloemkool goed is voor je botten.

Naast de vitamine C die als antioxidant werkt, bevat bloemkool ook veel fytonutriënten die als antioxidant werken. Samen gaan deze stoffen de vrije radicalen, die celschade in je lichaam aanrichten, te lijf.

De werking van deze groente op de spijsvertering, zorgt er volgens onderzoekers voor dat ze helpt tegen aandoeningen als de ziekte van Crohn, andere chronische ontstekingen van maag- en darmstelsel, prikkelbaar darmsyndroom, colitis ulcerosa, obesitas, reumatische artritits, insuline resistentie en diabetes type 2.

Niet te lang koken

Bloemkool wordt doorgaans in de Nederlandse keuken te lang gekookt, terwijl de groente aan 5 kookminuten genoeg heeft. De groene bladeren van bloemkool kun je ook eten, bijvoorbeeld in een salade. Het leuke van bloemkool is dat je het ook kunt gebruiken in stamppotten als vervanger van aardappelen. Handig als je niet zo goed tegen aardappelen kunt of als je wat minder koolhydraten wilt eten.

Een voorbeeld van een lekker stamppot recept met bloemkool vind je hier.

 

 

Translate »