Wanneer sport jij eigenlijk?

Van de week lag ik op het terras te instagrammen (is dat een woord?) en toen kwam ik een super grappige vraag tegen:

“Hoe lang wacht jij met sporten na het eten? Ik meestal 6 maanden.”

En hoe grappig ik het ook vond, zette het me ook aan het denken. Want er zit natuurlijk een enorme kern van waarheid in. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb het druk. Ook al leef ik mijn droomleven, reizend door Europa met mijn gezin, op dit moment werk ik veel. Heel veel. Ik ben met een groot project bezig en dat zorgt ervoor dat ik 5 dagen in de week heel hard werk. En je weet zelf, als je het heel druk hebt, dan schiet sporten er vaak bij in. Voor je het weet heb je 6 maanden gewacht met sporten, omdat er weer eens iets tussen was gekomen.

Dus mijn serieuze vraag aan jou is: Wanneer sport je? Doe je dat na het werk? Doe je het dagelijks of een paar keer in de week. En als je dan sport hoe lang sport je dan? Neem je er dan de tijd voor of raffel je het af omdat je nog veel te doen hebt?

Excuses

Als ik naar mezelf kijk, weet ik inmiddels dat ik niet geschikt ben om in de avond te sporten. Tenminste voor mezelf dan. Ik heb jaren les gegeven en dan is het werk en is er een extra stok achter de deur. Maar als ik voor mezelf in de avond moet gaan sporten, dan doe ik het niet. Er is dan altijd een excuus: ik moet nog werken, ik ben nu echt te moe en een goed excuus als je in een camper woont is dat je in de avond echt niet kunt sporten omdat je dan lek geprikt wordt door de muggen buiten.

Ik heb mezelf duizend keer voorgenomen om in de ochtend en de avond iets aan beweging te doen, maar helaas het zit er niet in.

Als eerste op de dag

Voor mij is dus de enige optie ’s morgens direct na het opstaan. Zodra ik wakker ben, doe ik er alles aan om zo snel mogelijk buiten te komen om te sporten. Ik heb met mezelf de afspraak dat ik tenminste 15 minuten aan sport besteed in de ochtend en dat is het absolute minimum. Ik begin mijn dag met de 5 rites van de Tibetanen. Dit zijn mijn dagelijkse oefeningen. Verder wissel ik het af: yoga, krachttraining bovenlichaam of onderlichaam. Er is 1 dag rust en toch doe ik dan de 5 rites, want ik heb geleerd als iets een gewoonte is, dat je er minder snel mee stopt dan als iets steeds onderbroken wordt.

Als je dus een druk leven hebt, is dat je beste optie. Dagelijks in de ochtend aan de bak. En het heeft meer voordelen, want je voelt je veel fitter en je begint je dag met trots, omdat je dat wat je normaal makkelijk uitstelt al gedaan hebt. Je hebt niet meer de hele dag het gevoel dat je nog moet sporten, het is al klaar. Je hebt het gedaan. Met dagelijks bewegen in de ochtend, kom je steeds beter in je vel doordat je fysiek bezig bent en je komt je eigen afspraken direct aan het begin van de dag na. 

En weet je? Er zijn van die 10 of 15 minuten workouts die onvoorstelbaar veel voor je lijf doen. Dus je hoeft echt niet hele ochtenden in de sportschool rond te hangen. Iedereen kan zijn wekker 15 minuten eerder zetten of 30 minuten. Dus wat zeg je ervan? Ga je net als wij, ’s-morgens aan de bak voor een gelukkig gezond leven?

Oh ja, en je wilt natuurlijk weten of het ooit nog gelukt is om 2x per dag te sporten. Ja en nee. Niet in de avond, maar ik ga wel dagelijks even zwemmen met onze dochter en dat voelt helemaal niet als sporten, dat is spelen en quality time met mijn kind. En als we straks weer in Nederland zijn, dan gaan we samen trampoline springen of tikkertje doen of een wandeling maken in het bos. Dus ja, ik beweeg nu zeker 2 keer per dag en weet je wat het leuke is van bewegen met je kinderen? Ze herinneren je er de hele dag aan 😀

Heeft dit bericht je geïnspireerd en ga je ook sporten in de ochtend? Of deed je dat misschien al? Laat het me weten. Ik ben benieuwd naar je verhaal.

geef hieronder je reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Kan ik je ergens mee helpen?

Heb jij mijn boek al?

Are we connected on social media yet?

Translate »