In 5 stappen van je obstipatie af

Obstipatie oftewel verstopping van de darmen komt veel voor. Het kan verschillende oorzaken hebben, zoals stress, verkeerde voeding, onregelmatig leven, psychische of fysieke aandoeningen en als gevolg van medicijngebruik.

Als je last hebt van obstipatie, is het natuurlijk belangrijk om ziekten uit te sluiten. Overleg dus altijd met je huisarts. Als je zeker weet dat je obstipatie te maken heeft met je leefstijl, dan kunnen de volgende stappen je van je obstipatie afhelpen.

1. Zorg voor voldoende Vitamines & mineralen

De meeste mensen hebben een tekort aan vitamines en mineralen. Een lichaam dat een vitamine- en mineralentekort heeft zal er alles aan doen om de laatste restjes uit de voeding te halen. Dat gebeurt ook in de darmen.

Vitamines en mineralen haal je vooral door gezond te eten, maar als je tekorten hebt dan is het een goed idee om aan te vullen.

Om mineralen aan te vullen kun je gebruik maken van Keltisch zeezout in je voeding. Geen gewoon zout, want daar zit alleen sodium in. In Keltisch zeezout zitten alle mineralen nog. Zelf heb ik een zoutwateroplossing van Keltisch zeezout staan (1/3e zout op 2/3e water) en daar neem ik iedere ochtend een theelepel van in een glas lauwwarm water.

Vitamines haal ik vooral uit mijMijn extra vitamines haal ik uit de natuurlijke capsules van Healthcaps. Hoe natuurlijker je je vitamines binnen krijgt, hoe beter het is.

2. Vocht, vezels & vetten

Om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen, moet je natuurlijk zoveel mogelijk gezond eten. De drie V’s zijn daarin cruciaal: vocht, vezels en vetten.

Vocht

De eerste is natuurlijk een inkoppertje, als je onvoldoende water drinkt dan gaat er ook weinig water mee met de ontlasting, wat een (mede)oorzaak van obstipatie kan zijn.

Drink dus voldoende schoon water om je lichaam goed te hydrateren. De aanvulling van mineralen (stap 1) zal ervoor zorgen dat je lichaam ook in staat is om zichzelf te hydrateren met het water dat jij drinkt.

Vezels

Met vezels bedoel ik vooral andere vezels. Dus alsjeblieft niet die zakjes die je van de huisarts krijgt of nog erger bergen boterhammen, volkorenpasta en zilvervliesrijst.

Nee, ik bedoel oplosbare vezels, want die trekken ook vocht aan, zodat je ontlasting een groter volume krijgt en zachter wordt, waardoor jij eerder en beter naar het toilet kunt.

Die zachte vezels hebben nog een andere superfunctie en dat is dat ze als voedsel dienen voor darmbacteriën. Hoe meer van die goede gasten jij hebt, hoe beter je darmflora werkt.

Die oplosbare vezels vind je onder andere in pompoen, zoete aardappel, pastinaak, ui, venkel en andere groenten.

Vetten

De meeste mensen die op hun gewicht moeten letten zijn bang voor vetten. Het zijn niet de vetten waar je bang voor hoeft te zijn, maar suiker. Suiker is de dikmaker en niet vet, tenminste niet de gezonde vetten. Dus laat de programmering dat vetarm en mager gezond voor je zou zijn.

Zo heb je bijvoorbeeld vetten nodig om eiwitten te kunnen verteren. Magere yoghurt slaat bijvoorbeeld nergens op, daar kan jouw lichaam niets mee, want het vet uit de yoghurt ontbreekt.

Voor je maagdarmkanaal werkt vet als glijmiddel. Daarnaast zorgt vet voor voldoende zuren (vetzuren) en die helpen je lichaam zich weer beschermen tegen slechte bacteriën. Bovendien zorgen ze ervoor dat je darmen aan het werk gezet worden. Een natuurlijk laxeermiddel dus!

Eet dus veel gezonde vetten, zoals olijfolie, kokosolie, biologische roomboter van grasgevoerde koeien en avocado.

3. Gebruik natuurlijke probiotica

Toen ik nog in een huis woonde was ik de trotse eigenaar van een Kombucha zwam. Hier maakte ik steeds kombucha thee van en iedere 3 weken had de zwam zich vermenigvuldigd als mijn kombucha drankje weer klaar was. Die zwam gaf ik dan weer aan iemand anders, want kombucha is een van de krachtigste probiotica’s die er zijn.

Ondertussen kun je kombucha ook gewoon in de natuurwinkels kopen.

Natuurlijke probiotica is goed om de hoeveelheid van je darmbacteriën te verhogen. De meeste mensen hebben er veel te weinig, dus dit is altijd een goed idee.

Een andere super probiotica is Kefir. Er is melkkefir en waterkefir. Beide kun je ook zelf maken.

Er is ook voedsel met een probiotische werking, zoals zuurkool, yoghurt, misosoep en Japanse sojasaus. Al deze voedingsmiddelen zijn gefermenteerd en dat heeft een gunstig effect op je darmen.

4. Pak er een krukje bij

Als je vroeger moest poepen, dan deed je dat op je hurken. Dat is de natuurlijke houding. Tegenwoordig doen we het op een wc en dan zit je.

Door je voeten op een krukje te zetten, kom je in de natuurlijke houding, waardoor je ontlasting makkelijker gaat.

5. Minder gluten

Er zijn verbazingwekkend veel mensen die een glutenallergie hebben of er in meer of mindere mate last van hebben.

Als je al het bovenstaande doet en nog steeds last hebt van obstipatie, dan kun je ook een poosje gluten laten staan.

Om zeker te weten of je gluten-intolerantie hebt, moet je een ontlastingonderzoek laten doen dat zowel naar anti-t-transglutaminase kijkt EN naar antigliadine.

Als je geen zin hebt om je ontlasting in te leveren, kun je eerst ook zelf een test doen. 

Eet vier weken lang geen gluten, simpel. Wel even goed voorbereiden, want in heel veel producten zitten gluten, ook waarvan je het niet verwacht. De test slaagt ook alleen als je streng bent voor jezelf.

Na 4 weken eet je weer een paar boterhammen. En dan heb je je antwoord.

Heb jij nou ook regelmatig last van obstipatie en alles al geprobeerd? Maak dan eens vrijblijvend een afspraak, dan kijken we samen wat je nog kunt doen. Een gratis consult boek je hier.

geef hieronder je reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zijn we al vrienden op social media?

Translate »