Ik heb jarenlang groepslessen gegeven in sportscholen. De eerste groepslessen die ik gaf waren Zumbalessen en dat deed ik altijd met heel veel plezier. En de mensen die in mijn lessen kwamen, deden naast Zumba nog heel veel meer aan cardio. Wat mij opviel was dat deze mensen eigenlijk nooit van vorm veranderden. Ze werkten zich minstens 3 keer per week helemaal in het zweet, maar de zwembandjes en zadeltassen bleven zitten waar ze zaten.

Maximaal 30 minuten

Jaren later las ik een onderzoek over cardio, waarin werd geconcludeerd dat cardio alleen effectief is als je het maximaal 30 minuten per keer doet en niet meer dan 3 keer per week. Een van de redenen hiervoor is dat cardio het lichaam in een stress situatie brengt en als je lichaam gestresst is dan worden er stress hormonen aangemaakt, die er weer voor zorgen dat je vet gaat opslaan in plaats van verliezen.

Wat wel heel goed is voor ons lichaam is lopen en dan bedoel ik gewoon stevig door wandelen. Dit is een natuurlijke manier van beweging voor ons lichaam. Lopen is een van de beste manieren om vet te verbranden en het zorgt er ook nog eens voor dat we beter slapen en ons gelukkiger voelen. Als je een hond hebt, doe je het automatisch regelmatig. Heb je geen hond, adviseer ik je toch om regelmatig lekker een ommetje te maken. Bij voorkeur in de avond voordat je naar bed gaat, zodat je daarna lekker diep en rustig kunt slapen.

Anders bewegen

Naast lopen zijn er heel veel meer natuurlijke manieren van bewegen. Wat belangrijk is, is dat je iets doet wat bij jou past. Meestal als je iets leuk vind, dan past het ook automatisch bij jouw lichaam. Zo ben ik bijvoorbeeld absoluut niet geschikt voor balsporten. Als kind werd ik altijd als een van de laatsten gekozen, omdat ik direct motorisch gestoord wordt als het gaat om balsporten. Mijn lichaam is heel geschikt voor sierlijke bewegingen, zoals dans, ballet en yoga. Het is net of ik daarvoor gemaakt ben en zo wil het lot dat ik daar ook les in geef.

Ik vind het ook leuk om yoga te doen of heerlijk te dansen. Daarnaast speel ik heel graag met mijn dochtertje. Samen trampolinespringen, huppelen, rennen of in het klimrek hangen. We doen het allemaal samen. En ik kan me eerlijk gezegd geen leukere manier van beweging voorstellen dan dat. En spelen met je kinderen is duizend keer effectiever dan op een hometrainer zwoegen.

Moestuinieren doe ik ook graag en dat vraagt ook best veel van je lichaam en het is een manier van beweging die we al jaren doen. En het zorgt ook nog eens voor voedzaam eten op tafel. Ook in je huishouden kun je meer bewegen, door bijvoorbeeld een bezem te pakken in plaats van de stofzuiger. Scheelt stroom en het levert jou meer positieve energie op.

Wat ik wil zeggen is dat er heel veel natuurlijke manieren van beweging zijn, die je al in meer of mindere mate in je leven toepast. Je kunt dit aanvullen met dagelijks wandelen en/of sporten die bij je passen.

Je hoeft je niet uit de naad te sporten om gelukkig gezond te zijn. En het werkt ook niet om de hele dag op je kont te zitten en dit dan te compenseren met 3 uur cardio in de week. Dat werkt juist averechts.

80-20 regel

Wat ook bleek bij de mensen in de sportschool waarvan de lichamen niet veranderden was dat ze door het vele bewegen, zoveel honger kregen, dat ze uiteindelijk veel meer gingen eten.

Als je de verhouding van voeding en beweging bekijkt, dan geldt de 80-20 regel. Voor 80% is het voeding en voor 20% beweging. Je kunt je dus helemaal in het zweet werken in de sportschool, maar als je niet op je voeding let, is het onbegonnen werk.

Translate »